Tutkimukset
Arvokasta tietoa alalta
Tutkimuksilla saadaan tärkeää tietoa koira-avusteisen työn tehokkuudesta ja vaikuttavuudesta. Tutkimusnäyttö auttaa edelleen kehittämään ja parantamaan työskentelyä. Hali-Koirat Viljo-Valdemar, Hilma-Maria, NeitiNamu, Bella-Riina ja ja edesmennyt Rento ovatkin aktiivisesti osallistuneet yliopiston ja ammattikorkeakoulujen tutkimuksiin.
Opinnäytetyöt sekä pro gradut:
2022
2020
2019
2018
- Koira-avusteista ryhmäkuntoutusta muistisairaille: Opas kuntoutuksen ammattilaisilleRailo, Inka; Urbanus, Kaisa (2018)
- Eläinavusteinen työskentely kuntouttavana työmuotona : Koira eläinavusteisessa työskentelyssäLeppälä, Annu-Riina (2018)
- Koira-avusteisten Kävelytreffien vaikuttavuus ikäihmisten hyvinvointiin. Case: Hali-Koira Candiella Suominen (2018)
- Eläinavusteinen sanataide, Laine Nora (2018)
2016
2015
2014
- Rytkönen, Eva (2014): Lukukoiratoiminta Kaarinan kaupunginkirjastossa
- Elisa Toivonen :Tapaustutkimus lukukoiralle lukemisen vaikutuksista 2-luokkalaisten poikien stressitasoon, mielihyväkokemukseen ja lukumotivaatioon.( Oulun yliopisto, luokanopettajakoulutus, kasvatustieteiden tiedekunta,pro gradu työ) 2014
2013
- Keto Erika (2013) Koiran käyttö pedagogisena apuvälineenä: ” Det här med barn och djur är ju en lyckad kombination” (Vaasan Åbo Akademi)
- Hotti Heidi: Human-dog interactions during animal-assited activities”. Kööpenhaminan yliopiston eläinlääketieteen pro gradu työ 2013
- Kittilä Leena: Eläinavusteinen lukutaidon interventio, pilottotutkimus lukutilanteiden tapahtumien observoinnista sekä intervention vaikutuksesta 2.-3.luokkalaisten lasten lukumotivaatioon (Turun yliopisto Käyttäytymistieteiden ja filosofian laitos, psykologian oppiaine, pro gradu työ)
2012
- Lunden Johanna (2012): Hännänheilahduksia (Turun AMK, sosiaalialan koulutusohjelma/sosiaalipalvelutyö): Lunden_Johanna
- Lundelin Merja (2012): Koirakuuntelijat – koira-avusteinen toiminta koulukiusaamiseen puuttumisessa (Turun AMK/ sosiaalialan koulutusohjelma/sosiaalipalvelutyö)
- Ruohonen Jenna: Lapsen ADHD diagnoosin mahdollinen vaikutus koiran käytökseen:KANDI (Jenna Ruohonen)
2008
Haluatko lahjoittaa Hali-Koira käynnin
- Kenellä on siiheen mahdollisuus: Sinulla , mattimeikäläisellä, yrityksillä, yhdistyksillä , minulla, kenellä vaan.
- Miksi: koska siitä saa hyvän mielen itselle ja niille joille sen lahoittaa, hyvän joululahjan , hyvän imagon yritykselle jne. Koska laitoksissa asuu ihan oikeasti varattomia ihmisiä joita eivät kaikki viriketoiminnat koske koska heillä ei ole varaa maksaa niistä
- Mihin mahdollista kohdentaa: laitoksissa asuville vanhuksille, kehitysvammaisille, kotona asuville vanhuksille ja kehitysvammaisille
- Mitä se voisi olla: yhdessä oloa, ulkoilua, eläinavusteista tuolijumppaa yhdessä Hali-Koiran ja / tai omaisen kanssa, eläinavusteista tarinankerrontaa ja laulatusta tuolijumpan ohessa.
- Käynneistä myös raportoidaan vierailun lahjoittajille ja heidän on mahdollista tulla myös mukaan ennalta sovittuihin laitoskäynneille. Vierailusta kerrotaan myös Hali-Koiran kotisivuilla ja FB:ssä
Projektit
Tartu tassuun -lukuhanke
Hankkeessa olivat yhteistyössä Kaarinan kirjasto ja koulutoimi sekä Hali-Koira-yritys. ELY-keskus tuki hanketta 15 000 eurolla. Hankkeen päätavoitteena oli innostaa lapsia lukemaan ja tukea lasten lukuharrastusta. Kun lapsi lukee, koira kuuntelee rauhassa ja arvostelematta. Tällöin lapsen ei tarvitse jännittää lukemista tai virheitä.
Kuonon kosketus-sanataidetta ja koira-avusteisuutta vanhustyössä
Kuonon kosketus on Hali-Koira-yrittäjä Maarit Haapasaaren ja sanataiteilija Veera Vähämaan yhteisprojekti, jossa kehitetään koira-avusteista työskentelyä ja sanataidetta yhdistäviä malleja vanhustyöhön. Työpajoissa jumpataan Hali-Koiran kanssa, jutellaan hauskoja, muistellaan menneitä ja kuullaan runoja. Konseptin kehittämiseen saatiin tukea Audiovisuaalisen kulttuurin kehittämiskeskukselta.
Kirjoitetaan Koiralle!
Kirjoitetaan Koiralle on Maarit Haapasaaren ja Veera Vähämaan rekisteröimä menetelmä, joka innostaa lapsia luovaan kielelliseen ilmaisuun (kerrontaan ja kirjoittamiseen) sekä kasvattaa lasten empatiakykyä ja valmiuksia toisenlaisten olentojen kohtaamiseen. Työpajoissa osallistujat saavat tutustua Hali-Koiraan, kuulevat tarinoita sen elämästä ja kirjoittavat sen jälkeen pienen, yleensä minä-muotoisen tekstin, koiran näkökulmasta.